Czy każdy może być sprzedawcą – tak, absolutnie każdy. Ale czy każdy ma predyspozycje, by być sprzedawcą dobrym? Nie, to już niekoniecznie, ale wielu elementów skutecznej sprzedaży można się nauczyć., np. w toku bardzo popularnych obecnie szkoleń.
Szkolenia sprzedawców – jakie są ich elementy?
Podczas specjalistycznych szkoleń ze sprzedaży, uczestnicy zapoznają się nie tylko z szeregiem technik, poznają teorię sprzedaży i mają okazję zaobserwować „jak to się robi”.
Podczas szkoleń sprzedażowych można nauczyć się znacznie więcej, m.in.:
- Jakie są różnice w sprzedaży pomiędzy określonymi branżami
- Jak działa psychologia klienta i psychologia sprzedawcy
- Jakie zalety i wady mają poszczególne techniki sprzedaży
- Jak powinien wyglądać i zachowywać się sprzedawca
Takich poruszanych na szkoleniach sprzedażowych zagadnień jest znacznie więcej, a ich dobór często uzależniony jest od branży oraz rodzaju prowadzonej sprzedaży. Osobno szkoli się sprzedawców internetowych, osobno doradców klienta w sklepie z ekskluzywną odzieżą i zupełnie inaczej obsługę klienta w branży elektro-technicznej.
Czy wiedza branżowa jest konieczna?
To, co zwykle w sprzedawcach nam się nie podoba to bardzo mało indywidualne podejście do naszego, jako klientów problemu. Jeśli pracownik działu obsługi klienta ma do czynienia codziennie z setkami klientów, podchodzi do nich zupełnie inaczej niż ten, którego zadaniem będzie obsłużenie maksimum dwóch osób w ciągu godziny. Przyjęło się, że najbardziej indywidualnie klienta traktują pracownicy sklepów ekskluzywnych. Tych z dużą marzą, gdzie dzienna ilość klientów jest porównywalna z ilością klientów jacy w ciągu jednej godziny odwiedzają np. elektro-market i robią zakupy o wartości kilkunastu złotych. Niestety to skutkuje takim podejściem do klienta, a którym nikt z nas nie chciałby mieć do czynienia. A to przecież nie tylko czas wpływa na poziom obsługi klienta w sklepach.
Na profesjonalnych szkoleniach sprzedawcy lub kandydaci na sprzedawców dowiadują się jakich technik należy użyć, by każdy klient – nawet ten, który przyszedł do sklepu tylko po poradę czuł się dobrze obsłużony. To właśnie sposób mówienia, podejście do problemu i zobaczenie w kliencie- zawsze takiej samej osoby, która poszukuje rozwiązania swojego problemu jest kluczem odpowiedniego podejścia sprzedawcy.
Umiejętności komunikacyjne
Bardzo ważną cechą osób pracujących w obsłudze klienta i mających stały kontakt z różnego typu ludźmi są umiejętności komunikacyjne. Opierają się one nie tylko o dobry poziom słownictwa, odpowiednie wysławianie się i nastawienie na rozwiązanie problemu. Chodzi w nich również o umiejętność słuchania, czytanie między wierszami i umiejętność zadawania takich pytań, które skutecznie i szybko zawężą obszar poszukiwań klienta. Takich zdolności da się bowiem nauczyć, trzeba je tylko stale szkolić. Na dobrych szkoleniach dla sprzedawców nastawienie pada głównie na ćwiczenia, to ich jakość pomaga sprzedawcom uczyć się i prezentować te najważniejsze elementy komunikowania się z klientem.