Jak określić grupę docelową i zwiększyć swoją sprzedaż w Internecie?

Wydawać by się mogło, że w biznesie liczą się takie rzeczy jak reklama, odpowiedni ruch na stronie internetowej, rozpoznawalność, stworzenie własnej marki. Tak, to są wszystko ważne rzeczy, jednak jest coś dużo ważniejszego, coś, od czego powinno się zacząć na samym początku – określenie grupy docelowej. Dopiero gdy wiemy, kim jest przykładowy człowiek, który będzie chciał kupić nasz produkt bądź skorzystać z naszych usług, możemy powiedzieć, że mamy solidne fundamenty, na których może funkcjonować biznes. 

Dlaczego określenie grupy docelowej jest takie ważne?

Z bardzo prostych powodów – nie wszystko jest dla wszystkich. Nawet takie podstawowe produkty jak chleb czy papier toaletowy różnią się w zależności od marki, gdyż każda marka celuje w nieco inny target. Reklamy papieru toaletowego w kolorze różowym z wytłaczanymi misiami niekoniecznie przekonają do zakupu żyjących wiecznie na walizkach biznesmenów, za to rodziny z dziećmi już i owszem. Kto inny będzie kupował pełnoziarnisty chleb bezglutenowy, a kto inny zwykły, pszenny bochenek. I niestety nie działa to tak, że można wszystko sprzedać każdemu – jest to prosta droga do bardzo przeciętnie funkcjonującej firmy. Za to zidentyfikowanie grupy docelowej pomaga dopasować wszystko inne (język reklam, miejsce ich występowania, sposób prezentacji strony internetowej czy inne parametry) do niemal konkretnego człowieka z bardzo konkretnymi potrzebami, przyciągnąć uwagę konkretnie tych ludzi, którzy mogą potrzebować właśnie naszych produktów bądź usług. Taka optymalizacja ma przełożenie na zwiększoną sprzedaż w Internecie.

Jak określić grupę docelową?

Jeśli biznes już funkcjonuje i może się pochwalić jakąś sprzedażą, krok pierwszy to przyjrzenie się dotychczasowym klientom. Mogą wydawać się kompletnie różni, ale nam na początek zależy na dość podstawowych danych jak:

  • Płeć – częściej kobiety czy mężczyźni?
  • Wiek – inaczej sprzedaje się studentom, a inaczej osobom po pięćdziesiątce
  • Miejsce zamieszkania – miasto czy wieś? Jeśli miasto, to duże czy małe? Centrum czy przedmieścia?
  • Sposób zatrudnienia – są to osoby zatrudnione na etacie czy wolni strzelcy? Pośrednio możemy też określić ich miesięczny dochód
  • Wielkość rodziny – czy mają dzieci i ile?

Kiedy mamy już te informacje, można jeszcze zebrać więcej danych o postawach życiowych, opiniach, przyjmowanych postawach. W tym celu należy się zastanowić, jakie mogą być ich potrzeby w życiu, czego się obawiają, jakie prezentują wartości. Jeśli naszym targetem są młode dorosłe osoby z małymi dziećmi, być może najważniejsze dla nich będzie poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji – wtedy musimy się zastanowić, w jaki sposób nasz produkt może im to zapewnić. Jeśli z kolei celujemy w wykształconych ludzi z dużych miast, prezentujących postawy pro-środowiskowe, będzie to dla nas informacja, że musimy w jakiś sposób zoptymalizować produkt pod kątem sprzyjania środowisku.

Jak zyskać te dane? Jednym ze sposobów jest bezpośrednia rozmowa z klientem, jeżeli mamy taką możliwość. Jeżeli nie – jakimś rozwiązaniem jest prośba o wypełnienie krótkiej ankiety podczas wizyty na naszej stronie. Warto się również przyjrzeć rozmaitym narzędziom dostępnym w sieci, jak chociażby statystyki w menedżerach reklam. Ułatwi nam to określenie grupy docelowej, a tym samym zwiększy naszą sprzedaż w Internecie.

Dowiedz się więcej na temat targetowania grupy odbiorców na: https://grzegorzminior.pl/targetowanie-grupy-odbiorcow-klucz-do-zyskownej-kampanii/